Leverans & Köpvillkor

Villkor för leverans och köp hos Smartphone Store

    • Smartphone Store ligger under bolaget Prela & Wallin AB och äger och förvaltar denna sida (www.smartphonestore.nu) De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ditt köp.
      Vid köp på nätet har man enligt distansavtals lagen ångerrätt på 14 dagar och då gäller det om produkten är i oförändrat skick, vid köp i butik har vi inget öppet köp, vår bytesrätt gäller i 7 dagar vid obruten förpackning.
    • Vi ansvarar inte för fel som man själv har orsakat, till exempel om du inte har följt skötselanvisningar eller om du har vanvårdat varan.
    • Vi har 90 dagars garanti på alla våra reparationer, vid köp av begagnad telefon har vi 30 dagars garanti och vid köp av nya telefoner (som är i oöppnad kartong) gäller garanti som tillverkaren anger.
    • Svar och frågor om leverans och frakt

Vart kan jag hämta ut mitt paket?
Paketet skickas till det utlämningställe ditt postnummer tillhör. Har du valt att hämta i vår butik är du välkommen till Rådmansgatan 41.

  • Hur lång är leveranstiden?
    Alla ordrar som läggs innan klockan 14.00 skickas samma dag. Med expressleverans kommer paketet redan nästa dag annars tar det mellan en till sex dagar beroende på vart den ska levereras.
  • Vad kostar frakten?
    Paketet skickas till det utlämningställe ditt postnummer tillhör. Har du valt att hämta i vår butik är du välkommen till Rådmansgatan 41.
  • Var kan jag se min beställning?
    För tillfället får du bara ett e-post meddelande som konfirmerar ordern och sen ett SMS med kollinummer. För att göra det enklare för dig som kund jobbar vi på en ’mina sidor’ lösning som kommer samla all historik och leveransinformation för att göra det enklare för dig som kund.
  • Kan jag beställa till en annan adress än den jag registrerat?
    Ja den du registrerat kommer automatiskt för underlätta din beställning, men vill du ändra går det bra att ändra adressen i fälten vid utcheckning.
  • Vattentäta telefoner har ingen garanti att dem återstår vattentäta efter lagning då tillverkaren sätter ihop telefonen i fabrik med maskiner så att telefonen blir helt vattentät men eftersom vi byter de trasiga delarna för hand så kan det bli små läckor
    Om du har garanti kvar på din enhet ska du först kontrollera om felet täcks av garantin, det gör du hos den du köpte enheten hos. Garanti från Apple bryts vid fel som du orsakat själv på ett oförsiktigt sätt som t.ex. sprucket glas, vattenskador eller fallskador. Vår garanti gäller i 90 dagar för alla reparationer, gäller ej självskador och synliga skador på produkten.
  • ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP I 14 DAGAR.
  • När du handlar hos oss har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan, utan att behöva ange någon särskild anledning. Ångerfristen börjar löpa den dagen du tar emot varan. Om din beställning innehåller flera olika varor börjar ångerfristen löpa den dag du tar emot den sista varan. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande (till exempel via e-post) om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Du skall skicka tillbaka varan senast 14 dagar efter meddelandet om utövande av ångerrätt. Observera att det inte räcker med att neka att ta emot din beställning från posten, ifall du inte har meddelat oss om att du tänker utöva din ångerrätt.
    Du bär risken från leveranstidpunkten, och i gengäld, är du ansvarig för att se till att varorna packas ordentligt. Du står för kostnaden att skicka tillbaka varan/varorna.
    Om du bestämmer dig att utöva ångerrätten kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också ursprungliga leverans­kostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder).
    Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att ångra ditt köp. Vi får dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du skickat in ett bevis på att du skickat tillbaka varan, beroende på vilket som inträffar först. Som bevis anses dokumentation i form av en postanteckning/fraktsedel med detaljerad beskrivning av förpackningens innehåll till exempel, som också är undertecknad av transportören.
    Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
    Du har alltid rätt att häva ett köp om du inte accepterar en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.
    Viktigt: Ångerrätt gäller inte/kan inte utövas för:
    – varor som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller med en tydlig personlig prägel;
    – förseglade produkter som av hälsoskydds-eller hygienskäl inte är lämpliga för att återlämnas, och där förseglingen har brutits efter leverans;
    – plomberade ljud-eller bildinspelningar eller datorprogram vars plombering brutits.I fall du väljer att skicka försändelsen med Schenker, måste vi be dig att du skickar det som företagspost i stället för privatpost eftersom vi inte har någon möjlighet att hämta ut paket som hamnar på utlämningsställen.

    Adress som varor ska returneras till:
    Smartphone store
    Prela & Wallin AB
    Rådmansgatan 41
    113 58 Stockholm

    Märk försändelsen ”Reklamation” och bifoga e-postkvitto.

        REKLAMATIONSRÄTT

    Konsumentköpslagen om reklamationsrätt

    Du måste lämna ett meddelande om felet ”inom skälig tid” efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt KKL (lagen). Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

    Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

    Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år. Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
    (Källa: Konsumentverket 2006-03-31).
    Vi rekommenderar Postens tjänst ”Postorder kundretur” när en vara returneras, för att ge paketet spårbarhet. Smartphone store kan ej hållas ansvarigt vid eventuell förlust av försändelse vid retur. Vid godkänd reklamation ersätter vi dig för returfrakten.
    Vi återbetalar rimliga fraktkostnader och inga extra kostnader som ett resultat av ditt egna val av leverans än den minst kostsamma standardleverans som erbjuds av oss.
    Om du som kund inte är nöjd med det beslutet som vår ärendehantering har medfört kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), allmän domstol (tingsrätt) eller
 Konsumentverket som kan pröva ditt ärende
 beroende vilken fråga det handlar om.
    Du bär risken från leveranstidpunkten, och i gengäld, är du ansvarig för att se till att varorna packas ordentligt.

    • Företag
      Vid köp i egenskap av företag gäller villkor enligt Köplagen.
      Övriga produkter: Ett års garanti, ingen reklamationsrätt.
      Eftersom det underlättar hanteringen, rekommenderar vi att man skickar varan i retur med ett RMA-nummer (returnummer).
    • Vid klagomål på en misstänkt defekt på mobiltelefon, annan teknisk utrustning eller en utförd reparation, förbehåller vi oss rätten att objektet granskas av en oberoende expert. Om skadan visar sig vara orsakad av felaktig användning av varan, eller om du, på annat sätt, själv är ansvarig för skadan, kan vi be dig att betala en undersökningsavgift på 300 kr.Smartphone store
      Prela & Wallin AB
      Rådmansgatan 41
      113 58 Stockholm

      Telefonnummer: 08-40011858

      E-postadress: info@smartphonestore.nu Märk försändelsen ”Reklamation” och bifoga e-postkvitto.

    • REPARATIONSVILLKOROm kunden önskar reparera sin enhet hos Smartphone store, bör det ske på följande sätt och i följande ordning:1. Lägg en beställning på önskad reparation. När vi mottagit din beställning skickas automatiskt en bekräftelse per e-post med information om din beställning.

      2. Packa in din enhet, gärna i ett vadderat kuvert och märk försändelsen tydligt med ditt ordernummer.
      Enheten ska skickas utan tillbehör i form av skydd, laddare, hörlurar etc. (om inte annat avtalats).

      3. Skicka enheten till oss med ett spårbart fraktsätt. Avsändaren ansvarar för att enheten är ordentligt inslagen och inte skadas under transporten samt att den kommer oss till handa.

      Medföljande tillbehör
      Det är viktigt att Smartphone store endast får den felaktiga enheten, utan medföljande tillbehör (så som skydd, laddare, hörlurar etc.) om inte annat avtalats. Smartphone store kan ej hållas ansvarigt för förlust av tillbehör under frakt och reparation.

      Reparationstid
      Vår ambition är att det ska vara enkelt och snabbt att handla hos Smartphone store. Så snart den defekta enheten har blivit mottagen, kommer vi att säkerställa att den blir reparerad och återsänt till kunden inom 2-5 arbetsdagar, räknat från den dag då enheten hämtas, förutsatt att nödvändiga reservdelar finns tillgängliga. Vid diagnostiseringen undersöker vi fel, tar kontakt med kunden och ger ett kostnadsförslag på vad en eventuell reparation kostar som måste godkännas av kunden innan arbetet påbörjas.

      Transportansvar
      För att vara säker på att enheten når oss, rekommenderar vi att du väljer ett spårbart fraktsätt, då det ligger på ditt ansvar att paketet når oss.
      Vi ansvarar inte för eventuella förluster och/eller skador som kan uppkomma på varan under transporten.
      Reparerad enhet skickas spårbart tillbaka till kunden,Med Posten är leveranstiden 1-2 arbetsdagar.
      Vi reserverar oss för oförutsedda leveransförseningar som beror på yttre omständigheter och som vi inte kan påverka.

    • Begagnade reservdelar
      Smartphone store använder endast originalreservdelar om möjligt. När originalreservdelar inte finns tillgängliga, använder Smartphone store OEM och A-klass godkända reservdelar med högsta kvalitet.
    • Reservdelar som inte finns i lager
      Smartphone store gör sitt bästa att ha samtliga reservdelar i lager, men brist på reservdelar kan förekomma och kan därför påverka reparationstiden. Två saker som kan påverka reparationstiden är hur snabbt vi får din enhet samt om reservdelen finns i lager. Vi lämnar därför ingen tidsgaranti och du har alltid rätt att avbeställa reparationen om det tar för lång tid att skaffa reservdelen.
    • Reklamationsrätt och garanti
      Smartphone store lämnar inga garantier på vatten-/fuktskadade enheter och ansvarar endast för den utbytta reservdelen.
      Smartphone store följer konsumentköplagen och lämnar 3 års reklamationsrätt på utbytta delar från fakturadatum.
    • Garantin täcker inte fel eller skador som direkt eller indirekt orsakas av felaktig användning, bristande underhåll, våld eller så kallad manipulation, dvs förändring av varans ursprungliga utförande.
      Om reservdelen är felaktig ska kunden reklamera felet till Smartphone store inom skälig tid, dock senast inom 6 månader från det att felet upptäcktes, samt returnera enheten. Genom att beställa en reparation hos Smartphone store accepterar du dessa villkor.
    • Viktigt – vattenskador:
      Det är viktigt att påpeka att inte alla telefoner med vattenskador kan repareras, då en ej-utbytbar del kan ha skadats av vatten (t.ex. moderkortet).
    • Garanti från tillverkaren
      Observera att om du skickar in din enhet för reparation till Smartphone store under garantiperioden, så upphör ursprungliga garantitiden att gälla.
    • Kundens personliga data
      Kunden ansvarar själv för att säkerhetskopiera alla sina personliga data. Ibland, för att reparera enheten måste Smartphone store fabriksåterställa enheten. Denna process raderar alla personliga data och inställningar. Smartphone store kan inte hållas ansvarigt för eventuella förstörda, försvunna eller raderade personliga data.
    • Integritetspolicy
      Inga personuppgifter som registreras hos Smartphone store kommer någonsin att överlåtas, säljas eller göras tillgängliga för tredje part.
      All information lagras på ett säkert sätt och är endast tillgänglig för Smartphone store anställda.
      När du handlar hos oss ber vi dig om namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Dessa uppgifter används endast till att behandla din beställning.
      Informationen överförs och lagras elektroniskt i okrypterat format och sparas i fem år.
    • Alla leveranser skickas till
      Rådmansgatan 41 113 58 Stockholm
      Smartphone store
      Prela & Wallin AB